Tuesday, June 27, 2006

Belajar boling



Hari nih seronok saya belajar bowling. Belajar dengan pakar-pakar bowling yang bermustautin di Pahang. Salah seorang itu adalah bekas pemain bowling negara, dah tak ingat nama dia. Lebih kurang 20 orang yang attend the training yang di-organize oleh syarikat. Minggu lepas dah ada satu sesi latihan tapi saya..miss sebab kena outstation. Itu kali nih ambil peluang nak jugak attend this so called workshop. Saya tak lah selalu main boling tapi tiap-tiap tahun lebih kurang 4 kali kami akan bermain boling dengan agensi kerajaan yang berkaitan. So setakat tahu basic sikit-sikit tuh adalah yang lain tak reti. Apa lagi kalau dapat main,saya balun jer asal kena pin. Hari nih saya belajar dari basic contoh mengenal lane dan tanda-tandanya. Nak tau on the lane if you see the arrows atau dot, it's represent something. Something as a guide to the bowler. So hari nih terbongkar lah sedikit rahsia yang boleh dikata ilmu berguna untuk saya bila nak main boling. Ilmu ini kalau kita tak usaha untuk dapatkan mungkin kita tak jumpa, unless kita tanya atau request for it baru ia datang.Mungkin akan kata tak jugak, you absolutely right sometime knowledge come when you don't even notice it. Yang tuh kalau you perasan untung you kalau tak ia hilang begitu sajer.
Bukan tuh sajer yang saya belajar cara memegang bola dan tahu bola yang sesuai untuk saya. Nak tahu sesuatu, coach tuh kata untuk bola size untuk normal size kita-kita nih adalah antara 13-15. Dia tunjuk saya, kalau you 15. Saya tak try guna 15 lah tadi takut tak larat nak hayut so guna kecik sikit which is 14. Nak tau kalau size 10 ke bawah tuh biasa untuk budak atau remajalah. So tadi saya try no 14. Saya selalunya saya guna no. 11. Offcourse at the first time you feel heavy tapi with the right technique you don't feel the heaviness of the ball. Tapi saya masih perlu banyak belajar steps and control of my swing agar target pins (1&2) or on the 3rd arrow is consistance. I tidak pandai nak cerita detail kat sini on the right technique tapi some basic atau principal of the games tu adalah sikit. Seronok sebab learn something new tapi kena selalu lah biasa-biasakan jangan setahun pegang bola sekali mana nak beri kesan kan?. Macam yang kita selalu dengar "practice make it perfect". Apa-apa pun dalam kehidupan kita kena selalu amal baru berjaya.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

amboi....bunyi berlatih macam nak pergi olimpik je...

11:08 PM  

Post a Comment

<< Home